Wonen503

Wonen

Stichting Nedereind biedt enkele woonplekken aan in Nieuwegein en Utrecht voor mensen (vanaf 16 jaar) met een licht verstandelijke beperking en/of psychische stoornis/gedragsproblemen. Het kan gaan om een tijdelijke of langdurige woonplek. Het wonen bij Stichting Nedereind kenmerkt zich door een veilige en stabiele omgeving met een vaste structuur, continuïteit en regels.

Werken

Naast het bieden van een woonplek richt Stichting Nedereind zich ook op het vinden en behouden van werk. Wanneer klanten die bij Nedereind wonen (of ambulante begeleiding ontvangen) geen of onvoldoende werk/ dagbesteding hebben (minder dan 3 dagen per week), participeren zij in de dagbesteding als onderdeel binnen Stichting Nedereind. Hierin kunnen cliënten een keuze maken tussen schoonmaak, groenvoorziening en onderhoud.

Stichting Nedereind biedt ondersteuning bij het werk. Medewerkers van stichting Nedereind leggen contacten met bedrijven in de buurt om te onderzoeken in hoeverre er mogelijkheden zijn voor cliënten van Nedereind om in het bedrijf aan de slag te gaan Nedereind levert sinds oktober 2008 de dagbesteding. Per 1 januari 2009 wordt dit ondersteund door het zorgkantoor en heeft Nedereind een werkbegeleider aangesteld die de dagbesteding ondersteund.

De aanleiding voor de opzet van de dagbesteding is dat cliënten van Stichting Nedereind moeite hebben een baan vast te houden of een geschikte baan te vinden. Het ontbreekt vaak aan directe sturing op de werkvloer waardoor een werktraject mislukt. Hierdoor zitten cliënten geregeld thuis, terwijl onze doelgroep juist behoefte heeft aan een duidelijke structuur en een dagritme. Ook is het belangrijk dat zij op een positieve manier ervaring opdoen om deel te nemen aan de maatschappij.
Zie hierbij een collage van een van onze projecten (mei 2012):
Wanneer cliënten die bij Nedereind wonen (of ambulante begeleiding ontvangen) geen of onvoldoende werk/ dagbesteding hebben (minder dan 3 dagen per week), participeren zij in de dagbesteding als onderdeel binnen Stichting Nedereind. Hierin kunnen cliënten een keuze maken tussen schoonmaak, groenvoorziening en onderhoud.
Doel: cliënten leren met ondersteuning zo zelfstandig mogelijk werken, door:
• het hebben van een dagritme;
• het opvolgen van instructies;
• het leren omgaan met gezag;
• het aangaan, volhouden en afronden van taken.
Cliënten kunnen het hele jaar door gebruik maken van de dagbesteding. De dagbesteding is alleen tijdens Nationale feestdagen gesloten.
De dagbesteding wordt bij Nedereind neergezet als werkbegeleiding, aangezien het uiteindelijke doel is om de cliënten weer naar werk toe te leiden. Voor meer informatie / aanmelden, neem contact op met dhr. H. Eleveld.

NSV1 is kampioen en gaat naar de hoofdklasse!!

Het team van Martijn Alblas en Harry Eleveld heeft voor het eerst in de geschiedenis van NSV en voor hun persoonlijk de hoofdklasse bereikt. De een na laatste wedstrijd heeft het kampioenschap bepaalt, toen werd thuis met 5-0 gewonnen en lieten de concurrenten steken vallen. NSV moest in de laatste wedstrijd tegen een directe concurrent minimaal 2 punten pakken om kampioen te kunnen worden. De uitwedstrijd tegen Huizen 1 werd uiteindelijk gewonnen met 4-1. Martijn won twee wedstrijden, Harry een en het dubbel werd gewonnen. Mede door de sterke dubbels en doordat ze individueel veel wedstrijden gewonnen hebben, is de hoofdklasse gehaald. Volgend seizoen wordt de uitdaging om erin te blijven.

Het team heeft uit 10 wedstrijden 37 punten gehaald. Martijn 16 uit 20, 80%; en Harry 10 uit 20, 50%., dubbel 9 uit 10, 90%.

SKJ Accreditatie praktijkprogramma Nedereind

In de Jeugdwet is vastgelegd dat jeugdhulpaanbieders en gecertificeerde instellingen verantwoorde hulp moeten verlenen. Jeugdhulp-instellingen zijn verplicht om te werken met geregistreerde professionals. Die registratie gebeurt in het Kwaliteitsregister Jeugd, dat beheerd wordt door een onafhankelijke, door de overheid erkende stichting (SKJ). Stichting Nedereind heeft vakbekwame en SKJ geregistreerde jeugdprofessionals in dienst. Onze jeugdprofessionals hebben een hbo of universitaire opleiding en voor nieuwe medewerkers die bij Stichting Nedereind in dienst komen als jeugdprofessional, is er een praktijkprogramma dat gevolgd wordt. Dit praktijkprogramma is sinds januari 2019 geaccrediteerd door het SKJ.

Wat een vak!

Vanuit het VGN is er een campange gestart om zij- instromers naar de zorg te halen. Zij- instromers zijn mensen met een andere opleiding die de passie hebben gevonden binnnen de zorg. Voor meer informatie zie deze link: Wateenvak.nl. Stichting Nedereind komt ook voor op de website met verhalen van twee begeleiders en twee bewoners. We hebben een verhaal van Daan, hij is een zij-instromer en het verhaal van Marloes, zij heeft de opleiding al gedaan.

Stichting Nedereind bestaat 15 jaar

Dubbel clubkampioenschap 2018

Martijn Alblas en Harry weer clubkampioenen dubbel (tafeltennis) NSV 2018

Op 18 december 2018 hadden we onze tweede clubkampioenschap dubbel van NSV. Er hadden zich 5 dubbels ingeschreven voor het toernooi, vandaar dat er voor gekozen werd om een vijfkamp te spelen op twee tafels. Opnieuw wonnen Martijn Alblas en Harry, die weinig tegenstand ondervonden, door de afwezige De Nassen en Stan. Alle dubbels hielden zich aan de plaatsingslijst, behalve Susanne en Marcel die van Daan en Lara wisten te winnen, toen het om de tweede plaats ging.

Zoals Martijn voorstelde gaan we voor het volgende dubbeltoernooi overwegen om lootjes te trekken wie met wie gaat dubbelen, opdat het eindresultaat niet te eenzijdig is. Daarop leek het Kimberley het een leuk idee om op basis van handicap, ofwel voorgiften door Martijn en Harry, het enkeltoernooi te organiseren. Daar waren de beide mannen niet echt voor.

De complete uitslag staat hieronder:

1. Martijn Alblas en Harry Eleveld
  2. Susanne Kreuger en Marcel van der Zee